Kristianstads kommun - Logo

Fordonssamordnare till Kristianstads kommun

Kristianstads kommun

1 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Fordonssamordnare till Kristianstads kommun

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.

Är du en driven samordnare med intresse för fordonsfrågor? Nu söker vi dig som vill ta ledningen för vår enhets fordonsverksamhet.

Gemensam service levererar kostnadseffektiva tjänster av hög kvalitet till Kristianstads kommuns förvaltningar. Hos oss finns 450 medarbetare inom lokalvård, måltid, fordon, transport, bemanning och intern service. Vi vågar tänka nytt och arbetar med ständiga förbättringar. Vi möter kundernas behov med respekt och professionalitet.

Lockas du av att arbeta med service, i en växande organisation? Välkommen att söka jobbet hos oss!

ARBETSUPPGIFTER

Som fordonssamordnare kommer du ha ett övergripande ansvar för att uppnå målsättningen att Kristianstad kommun ska ha en ekonomiskt och miljömässigt effektivare fordonsflotta. Det innebär bland annat att arbeta för att skapa effektivare gemensamma bilpooler och främja övergången av användning från fossila till förnybara bränslen.

I rollen ingår även att i samarbete med verksamheterna ta fram förslag på styrdokument och planer som du omsätter i praktiken i ditt dagliga arbete. Arbeta för att verksamheterna efterlever beslutade mål, policys och riktlinjer inom området. Du blir kontaktperson för fordonsrelaterade frågor från kommunens personal.

Vi arbetar i det administrativa stödsystemet fleet intelligence och elektroniska körjournaler. Uppdraget omfattas i dagsläget av cirka 570 personbilar och lätta lastbilar. Fordonsflottan förnyas kontinuerligt och fordonssamordnaren ansvarar för fordonsbeställning från kommunens ramavtal, hantering av leasingavtal och omplacering av fordon. Vid upphandlingar sammanställer du behov och krav i samarbete med ansvarig upphandlare.

Vid behov installerar/byter du ut hårdvaran i fordonen. I rollen ingår att utreda och analysera verksamhetens körmönster och fordonsbehov. Kostnadsuppföljning för fordonsparken avseende underhåll, service, drivmedel samt miljöredovisningar ingår också.

Du kommer att ha daglig ledning och planering av enhetens sju servicemedarbetare och vara en av kommunens trafikansvariga för yrkestrafik. Administration och planering av utkörning av vårt omställning/beredskapslager tillhör också ditt ansvarsområde.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har minst gymnasieexamen. Har du ledarskaps- och arbetsmiljöutbildning är meriterande. Erfarenhet av daglig ledning och planering för medarbetare krävs för rollen. Vi vill även att du har erfarenhet av administrativt arbete där arbetsuppgifterna inneburit daglig kontakt med olika funktioner/roller och där du haft någon form av ansvar för fordonspark.

Du har god datorvana och erfarenhet från att arbeta i IT-system som exempelvis verksamhetssystem. Du har B-körkort, samt kan och får köra fordon med manuell växel. Som fordonssamordnare är kommunikationen med olika aktörer viktig och vi ser därför att du behärskar det svenska språket flytande i tal och skrift.

Vi ser också gärna att du har arbetslivserfarenhet av/från:

  • Driva utvecklingsarbete
  • Yrkestrafik och logistik
  • Vana av att hålla i utbildningar
  • Projektledning samt uppföljning, gärna med budgetansvar

I rollen som fordonssamordnare arbetar du övergripande och tvärfunktionellt vilket ställer krav på både god samarbetsförmåga och förmåga att arbeta självständigt. Verksamheternas behov är väsentliga i arbetet och du är kommunikativ samt serviceinriktad i ditt möte med medarbetare i kommunens verksamheter.

ÖVRIGT

Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/ (https://zero.comaround.com/sv-se/).

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Elpriser 21-22 april 2025: Gratis energi och dyraste timmarna
    Mån, 21 apr 2025 - 13:01
  • Allmänt - Skrotningspremie höjd till 25 000 kr vid byte till elbil
    Mån, 14 apr 2025 - 18:30
  • Inflationen - Inflationen april 2025: KPIF stabil på 2,3%
    Fre, 11 apr 2025 - 08:36
  • Information om Statsskuld.se - Stora Nyheter & Förbättringar på Statsskuld.se
    Mån, 31 mar 2025 - 15:20
  • Styrräntan - Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
    Tors, 20 mar 2025 - 14:02
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06